ورق استیل

استیل ۳۰۴ و کاربردهای آن

استیل ۳۰۴ چیست؟

یکی از متداول ترین سوالات در گونه فولاد ضد زنگ، استیل ۳۰۴ می باشد. این فولاد حاوی کروم و نیکل به اسم عناصر غیر آهنی عمده می باشد. کروم آن میان ۱۸ تا ۲۰ درصد و مقدار نیکل میان ۸ تا ۱۰/۵ درصد است. این نوع استیل وابسته به خانواده فولاد ضد زنگ آستنیتی است  و راهبرد الکتریکی و گرمایشی محدود تری نسبت به فولاد های کربنی دارند. استفاده این گونه استیل خواص مغناطیسی ندارد. جهت استعلام قیمت ورق استیل ۳۰۴ میتوانید مستقیما با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان خرید ورق استیل و البته استعلام  قیمت ورق استیل تماس بگیرید .

 


 

 


استقامت به زنگ زدگی این آلیاژ بیشتر از فولاد های متداول است. فولاد ضد زنگ ۳۰۴ به آسانی توانایی فرم پذیری به اقسام متنوع را دارد در این صورت به طور وسیعی مورد مصرف واقع می شوند.

این محصول در کلیه اقسام ساخته می شود و به استعمال می رسد. این استیل به شکل ورق استیل ۳۰۴ ، رول، لوله، میله و… به بازار عرضه می شود. این محصول در معیار های اروپایی ۱/۴۳۰۱ اسم گذاری شده است. استقامت زنگ زدگی این محصول از ورق استیل ۳۱۶ پایین تر است و نیز قیمت آن از استیل ۳۱۶ مقرون به صرفه تر است. استنلس استیل ۳۰۴ با مدل بازسازی شده آن با کمترین کربن در صنایع گوناگونی چون گاز، پتروشیمی، نفت، صنعت غذایی و دارویی و … استعمال متعددی دارد.

 



با این وجود درک مشخصات آن به عنوان پایگاه عالی برای قیاس دیگر اعضای خانواده ی فولاد ضد زنگ آستنیتی همچنین یک پایه ی عملی برای فولاد ضد زنگ را فراهم می کند. شما می‌توانید استعلام قیمت استیل نگیر انواع  (ورق و رول ) از بازرگانی استیل رزاقی  را دریافت نمایید.

آنالیز استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ با ملاحظه بر معیار های زیر آنالیز می شوند که قطعا عمده ترین آنها  معیار A240 ASTM می باشد جدول آنالیز استاندارد استیل ۳۰۴ به شرح زیر می باشد:

ورق استیل ۳۰۴ یکی از دستاوردهای روز و پیشرفته ی دنیا است که انقلاب بزرگی را در صنعت فولاد به وجود آورد. بهترین تعریفی که برای آن می توان بیان نمود به معنی رایج ترین ،پرکاربردترین همچنین به صرفه ترین نوع فولاد ضد زنگ است معمولاً ساختار آن از دو فلز کروم و نیکل به عنوان اجزای غیر اصلی آهن تشکیل می شود. در حالت کلی حتی به آن ورق استیل استنلس می گویند.

اساساً این استیل غیرمغناطیس بوده و مزیت برتری که آن داشته دارای خاصیت الکتریکی و مغناطیسی کمتری نسبت به فلز کربن دارد. لازم به ذکر است که در قیاس با فولاد معمولی مقاومت بالاتری در برابر خوردگی همچنین زنگ زدگی دارد.

نکته ی قابل توجهی که این نوع استیل را منجر به محبوبیت بالایی کرده این است آن را به دلیل سهولت در شکل و قالب گیری به اشکال گوناگون به وفور استفاده و تهیه می شود و به راحتی می توان بیان نمود که بالغ بر ۵۰ درصد از استیل ضد زنگ تولیدی را تشکیل می دهد.



فواید ‌استیل ۳۰۴  را کدامند ؟

استیل ۳۰۴ نقش اساسی در ظاهر و فرم دهی معماری نوین دارد. این استیل ها که به فولاد ضد زنگ نیز شهرت دارند به فولادی گفته می شوند با مقادیری عنصر آلیاژی بسیار که قابلیت استقامت بسیار به زنگ زدگی در اتمسفرهای خورنده و درجه حرارت بالایی دارد. این استیل شامل مقادیر زیادی کروم بوده که این عمده ترین دلیل استقامت بالای این محصول است. مزیت به کار گیری از فراورده های استیل در معماری به تعبیر زیر است:

  • دوام و ماندگاری بسیار به علت فقدان خوردگی
  • ظاهری جذاب و زیبا
  • توانایی شستشوی راحت و فوری
  • فرم دهی به ظاهر و نما
  • منعطف پذیری و متناسب با هر نمای ساخت و ساز
  • استقامت بسیار در مقابل تغییرات وضعیت آب و هوایی
  • قدرت به کارگیری در مناطق هایی با رطوبت بسیار
مقالات مرتبط : ورق استیل چیست

 

 


ورق استیل قابل بازیافت است؟

 

انواع ورق استیل قابل بازیافت هستند. به طوریکه می توان آن ها را  به صورت ۱۰۰ درصد بازیافت نمود. حتی استیل های ضایعاتی را که در کارخانه ها و کارگاه ها ذوب می کنند و دوباره آن‌ها را قالب گیری می نمایند. بیشتر ورق های استیل موجود در بازار جهانی چیزی حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد آن‌ها به روش بازیافت تولید می­ گردد. برای اولین بار در دنیا انجمن آهن و فولاد آمریکا ورق ها را دسته بندی کردند. در این تقسیم بندی برای استنلس استیل گروه و دسته های را ایجاد نمودند که مطابق با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و شرایط تولید آن‌ها بود.


 

 

 


تلفیق شیمیایی

در این بخش از مبحث قصد داریم شما را با انواع تلفیقات شیمیایی استیل۳۰۴ آشنا سازیم:

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با کروم

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت کششی، سختی ، استقامت به زنگ زدگی، اصطکاک و سختی پذیری می شود.

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با نیکل

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت و سختی می شود بدون اینکه فرم پذیری چقرمگی کم شود.

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با مولیبدن

وجود این عنصر در استیل ۳۰۴ سبب بالا رفتن استقامت، سختی پذیری، چقرمگی و سختی می شود. و هم اینکه استقامت خزشی و مقاومت در درجه حرارت زیاد را نیز بالا می برد.  میزان ته نشینی کاربید کروم که در پی کاهش میزان کربن صورت می گیرد، موجب تولید آلیاژ استنلس استیل ۳۰۴L می شود که جوش پذیری بهتری حتی در محیط های خورنده دارد.


 

 


 

 

مزایای ورق استیل ۳۰۴ نسبت به بقیه استیل ها چیست ؟

اولین سؤالی که ممکن است استفاده کننده انواع گوناگونی از ورق استیل ۳۰۴ در ذهنش خطور کند این است که استیل چه برتری هایی نسبت به سایر استیل های دیگر دارد؟ زیرا گاه به دلیل وجود انواع گوناگون موجود در بازار انتخاب برای شخص تا حدودی سخت می باشد.

بیشترین دلیل محبوبیت این نوع استیل در مقایسه با استیل های دیگر این است که این استیل ۳۰۴ در طیف گسترده ای از محصولات مات و براق، ورق استیل نگیر و بگیر داشته همچنین دارای ویژگی فرم دهی و قابلیت جوشکاری برجسته ای دارد.

با ممنوعیت واردات این نوع استیل از محبوبیت بیشتری برخوردار شده. به طور خلاصه به راحتی می توان بیان نمود که ورق استیل ۳۰۴ به راحتی در اجزای مختلف برنامه های کاربردی امثال صنعتی، معماری و حمل و نقل نقش ویژه ای دارد و به آسانی شکل می گیرد.

استیل ۳۰۴ بیش ترین میزان فولاد زنگ نزن عرضه شده در بازار است. این محصول دارای توانایی های جاذبه، استقامت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی و اتصال پذیری بسیار مطلوب است و احتیاجی به اعمال پس از اتصال ندارد.

از دیگر مزایای مصرفی این فرآورده اعمال بسیار خوب آن در پیرامون های عادی است. همانطور که استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است در این صورت به  فولاد۱۸Cr8Ni مشهور است. هم اکنون این فراورده کم و بیش ۵۰ درصد از مجموع این تولید را تشکیل نموده است. در این مبحث سعی بر آن است که به ذکر قیاس این نوع استیل با سایر محصولات بپردازیم.

 

در صورتی که تمایل دارید در مورد تفاوت فولاد و فولاد زنگ نزن اطلاعاتی داشته یاشید به مقاله فوق مراجعه نمایید

تولید هود آشپزخانه یکی از کاربرد های استیل

کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ در انواع صنایع گوناگون کاربردهای گستره‌ای داشته که بیشترین موارد کاربرد آن عبارت‌اند از :

  •  تجهیزات فرآوری مواد غذایی و لبنیات به ویژه شیر
  • تولید صندلی، تجهیزات، سینک ظرف‌شویی، فریزر و سایر لوازم آشپزخانه
  • پنل های معماری همانند نرده ها و حفاظ ها
  • ذخیره و انتقال بسیاری از مواد شیمیایی
  • مبدل های حرارتی
  • تولید اتصال دهنده ها
  • تولید فنرها و پیچ
  •  برای معادن و فیلتراسیون آب از صفحه های بافته شده یا جوش خورده استیل استفاده می شوند. همانطور که در بالا به آن اشاره شده از آنجایی که این ورق خاصیت غیر مغناطیسی داشته در نتیجه در گروه ورق های استیل نگیر جای گرفته است.
  • از این فرآورده در اقسام افزار، وسایل خانگی، صنعتی نظیر ابزار آلات به کار برده شده جهت ترابری و ساخت مواد غذایی می باشد.
  • از دیگر کاربرد استیل ۳۰۴ می توان به ساخت انواع پیچ، قطعه های مربوط به ماشین آلات اشاره نمود.
  • یکی دیگر از کاربرد استیل ۳۰۴، در احداث ساختمان ها برای استقامت خارجی در مقابل آب و آتش نیز می توان نام برد.
  • یکی از موارد کاربرد فولاد ۳۰۴ می توان به  تولید اقسام میز کار بهداشتی اشاره نمود.
  • پردازش غذا یا نوشیدنی نظیر یخچال و فریزر، تولید شراب، کولر و دیگر ابزار آلات لبنی
  • از موارد کاربرد ورق استیل ۳۰۴ می توان به برخی ظروف ویژه آزمایشگاهی در واحد آزمایشگاهی کارخانه ها اشاره نمود.
  • کاربرد ورق استیل ۳۰۴ همواره برای ساخت تغییر دهنده های ایجاد انرژی مطلوب می باشند.
  • در ساختمان سازی و به کارگیری در ساختار برج ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یکی دیگر از موارد کاربرد فولاد ۳۰۴ این است که در پتروشیمی و پالایش نفت به کارگیری زیادی دارند.
  • از دیگر موارد کاربرد ورق استیل ۳۰۴ می توان به این مورد نیز اشاره نمود: در تمامی معادن سنگ آهن و دیگر معادن کانی ها و همچنین برای ساخت تجهیزات حفاری مورد استفاده قرار می گیرند.

جوشکاری 

برای جوشکاری ورق استیل ۳۰۴ ، به دلیل آنکه ساختاری آستینی که در استیل ۳۰۴ وجود داشته از توانایی و قابلیت بسیاری برخوردار است لذا به دو روش ذوبی و مقاومتی جوشکاری گردد و موجبات برتری را در بین سایر ورق های دیگر را فراهم آورده است.

مقالات مرتبط :   استنلس استیل چیست ؟(استیل ضد زنگ) و مقایسه با کربن استیل

این امکان وجود دارد که برای بخش های بسیار سنگین جوش داده شده پس از عملیات جوشکاری لازم باشد از جوشکاری عملیاتی آنیل استفاده شود. نکته ی قابل توجهی که همواره باید به آن اشاره نمود اینکه ورق استیل ۳۰۴ L عملیات جوشکاری آنیل برای آن لازم نمی باشد.

تولید و ساخت 

در ابتدا باید گفت پروسه ی تولید و ساخت ورق استیل ۳۰۴ الزماً نیازمند ابزارهای اختصاصی است که به مواد استیلی ضد زنگ صورت بگیرد. لازم به یادآوری است که بدانید قبل از استفاده تمام ابزارها و سطوح کار باید کاملاً تمیز شوند. برای جلوگیری از آلودگی های متقابل مابین فولاد توسط فلزات لازم است که این اقدامات احتیاطی و تمیز کاری صورت بگیرد تا استیل مورد نظر به راحتی خورده نشود.

فروش ورق استیل ۳۰۴

این سؤال برای عموم خریداران ورق استیل ۳۰۴ پیش آمده است که آیا فروش ورق استیل ۳۰۴ در بازار رواج بسیار گستره ای دارد؟ به دلیل افزودن مقدار قابل توجهی کروم و نیکل به آهن، زمینه ی آستینت در دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد وجود داشته تا دمای محیط پایدار و ثابت بماند که به نوبه ی خود این امر تنها با وجود عناصر آلیاژی ممکن می گردد و این باعث پایداری آستینت (که فاز غیر مغناطیسی است) می شود.

فاز آستینت در برابر جذب آهن ربا بی اثر عمل می کند به صورت دیگر خواص مغناطیسی خود را از دست داده و این به نوبه ی خود منجر به خواص قابل توجه و جالبی برای این گروه آلیاژی می شود و فروش و مصرف این نوع گروه آلیاژی را بسیار گستره می کند.


 

 

 


 

استنلس استیل ۳۰۴ در امریکا

کم و بیش ۶۵ الی ۷۰ درصد استیل های ساخته شده ایالات متحده آمریکا را استیل های آستنیتی  ایجاد می کنند. این فرآورده به دلیل استقامت به زنگ زدگی و فرم پذیری مناسب در این شرایط واقع است و به همین جهت برای اکثر استعمال های مهندسی خاصیت خوب و مناسبی دارند.

تولید این استیل همانند دیگر استیل ها بایستی تنها به وسیله تجهیزات مختص داده شده به مواد آلیاژی ضد زنگ انجام شود. هم اینکه افزار ها و رویه کار بایستی قبل از به کارگیری کاملا پاکیزه شوند. این مبادرت ها ملاحظاتی برای ممانعت از آلودگی متقابل آلیاژ زنگ نزن به وسیله فلزات ضروری است تا به آسانی خورده نشود و همچنین امکان دارد روی کالای تولید شده را رنگ نمایند.

 

آشنایی با تفاوت های عمده میان استیل ۳۰۴ با استیل سری ۴۰۰

در این مبحث می خواهیم به قیاس استیل ۳۰۴ با سری ۴۰۰ بپردازیم:

  • همانطور که قبلا به آن اشاره نمودیم این محصول آستنیتی است در صورتی که استیل سری ۴۰۰ مارتنزیتی است.
  • این فرآورده استیل نگیر است یعنی مغناطیسی نیست. ولی شایان ذکر است که استیل سری ۴۰۰ مغناطیسی بوده و در اصطلاح یعنی بگیر است.
  • در مجموع استیل ۳۰۴ استقامت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مطلوبی دارد . اگرچه بیان این مسئله لازم و ضروری است که در برخی اماکن استیل ۴۱۰ مطلوب تر از این محصول است.
  • برای مثال در بعضی اماکن به سختی بیشتری نیاز است اگرچه در بعضی دیگر هم احتیاجی به خاصیت زنگ نزنی و ضد خوردگی نیست. در این شرایط استیل ۴۱۰ خیلی مطلوب خواهد بود. سری ۴۰۰ استیل را می توان با کنش های حرارتی سخت تر نمود.
  • از لحاظ قیمت این محصول نیز گران تر از استیل های سری ۴۰۰ است.

 

 


 

 

 

 


 

معایب استیل ۳۰۴

در کنار کاربردهای مطلوب بیان شده ورق استیل ۳۰۴ دارای معایبی نیز می باشد که یکی از این معایب این می باشد که نمی توان از این محصول در پیرامون های شور نظیر ساحل به کار برد. در صورتی که به کارگیری استیل ۳۱۶ در چنین وضعیتی کاملا مطلوب است. به علت وجود کلر در این پیرامون ها سبب تولید شکاف شده و نواحی کوچکی به علت زنگ زدگی موضعی تشکیل می شود. در این صورت در چنین پیرامون هایی از فولاد زنگ نزن ۳۱۶ استفاده می کنند.

مقالات مرتبط :   آشنایی با روند تولید ورق استیل رنگی

به دلیل وجود ۱۶ درصد کروم، ۱۰ درصد نیکل و ۲ تا ۳ درصد مولیبدن در گرید ۳۱۶ استقامت در برابر زنگ زدگی و خوردگی مخصوصا در مقابل کلرید ها را توسعه می بخشد.

ویژگی های منحصر به فرد استیل ۳۰۴ 

  • چگالی این محصول کم و بیش ۹/۷ تا ۲/۸ گرم بر
    سانتی متر مکعب است.
  • دوال کشسان این استیل ۱۹۵ گیگا پاسکال و درصد پواسون آن ۳/۰ می باشد.
  • همچنین استقامت واگذاری آن میان ۵۰۰ الی ۷۲۰ مگاپاسکال است.
  • دلیل بسیط بودن چارچوب استقامت واگذاری در این است که سنجش ها برای میله هایی از گونه فولاد ۳۰۴ اما با ضخامت متمایز صورت گیرند،
  • سرانجام اندازه های متمایزی داشتند که در این چارچوب قرار می گرفت.
  • نقطه ذوب این فراورده تقریبا ۱۳۷۵_۱۴۵۰ درجه می باشد.
  • از ویژگی استیل ۳۰۴ می توان به این مورد اشاره نمود که به آسانی کار سخت می شود. قطعاتی از اقسام این محصول که به شیوه کار سرد تولید
  • می شوند به یک وهله ی وسطی آنیل احتیاج دارند تا کار سختی مطلوب تر انجام گیرد و از انقطاع یا به وجود آمدن ترک و منفذ ممانعت به عمل آورد.
  • بعد از اینکه تولید این مرحله به پایان رسید برای افت بحران های درونی و مطلوب بودن استقامت به زنگ زدگی قطعه بایستی آنیل تکمیل شود.
  • از سویی در شیوه های تولید مانند فورج که احتیاج به کار گرم دارند بایستی پس از دما دهی یکسان تا دمای ۱۱۴۹ _ ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد تحت واکنش فرم دهی قرار گیرند.
  • پس از آن قطعه تولید شده بایستی سریع سرد شود تا از زیاد ترین استقامت به زنگ زدگی به یقین رسید. بایستی به این موضوع نیز توجه نمود که این استیل نمی تواند از طریق اعمال حرارتی سخت شود.
  • یکی دیگر از ویژگی استیل ۳۰۴ این است که برای جوشکاری معمولا از شیوه هم جوشی استعمال می شود. در این شیوه می توان هم با فیلر هم بدون آن انجام شود.
  • آلیاژ ۳۰۸ برای استعمال در الکترودهای فیلر به هدف جوشکاری این محصول پیشنهاد شده است.

 

آشنایی با خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ نگیر

خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ مطابق جدول زیر می باشد:

 

حداکثر ازدیاد طول (درصد) حداکثر سختی  HB
۴۰ ۲۰۱
۴۰ ۲۰۱
۴۰ ۲۰۱

مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴

با توجه به نوع و میزان سایر عناصر حاضر در ورق استیل ۳۰۴ چیست، خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ مانند سختی و فرم پذیری معلوم می شود‌. بالا رفتن میزان کربن باعث افزایش استقامت و سختی می شود که در این آلیاژ محسوس می باشد ولی از میزان فرم پذیری آن کم می شود. مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴ شامل موارد زیر می باشد:

  • اقسام ورق استیل (لحاظ مشخصات فنی ورق استنلس استیل ۳۰۴) برای استفاده های خیلی وسیعی ایجاد می گردند که  چند مورد آن حاوی:
  • ایجاد محفظه های تحت فشار صنعتی
  • ایجاد دیگ ها و محفظه ها برای حفظ مواد غذایی و شیر
  • ایجاد لوله های حفره دار
  • ایجاد اتصالات حفره دار
  • تولید وسایل و پوسته های قطعات آشپزخانه و صنعتی و…

مقاومت استیل ۳۰۴ در مقابل زنگ زدگی

استیل ۳۰۴ استقامت به زنگ زدگی مطلوب در اکثر پیرامون ها دارد. این محصول در پیرامون های کلریدی گرم با زنگ زدگی روزنه ای و شکافی روبه رو می شود. اگر در درجه حرارت بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد باشد زنگ زدگی تنشی اتفاق می افتد. برای وضعیت بحرانی زنگ زدگی اگر این محصول به زنگ زدگی روزنه ای و شکافی در پیرامون های اسیدی حساس باشد استیل ۳۱۶ را می توان به راحتی جای آن قرار داد.
استیل ۳۰۴ در خدمات کار که به صورت پی در پی تا درجه حرارت ۸۷۰ یا به صورت مستمر تا ۹۲۵ درجه سانتی گراد عمل می کنند، استقامت به اکسیداسیون مطلوبی دارند. با این همه اگر استقامت به زنگ زدگی در آب مد نظر باشد. به کارگیری مستمر در خدمات کار که با دمای میان ۴۵۰ الی ۶۸۰ درجه سانتی گراد پیشنهاد نمی شود. اگر استقامت زیاد در درجه حرارت بیشتر از ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد لازم باشد آلیاژ ۳۰۴H پیشنهاد می شود.‌ این نوع استیل در پیرامون های آبی نیز استقامت به زنگ زدگی است.

 


محصولات کیا استیل :

آسانسوری استیل 304 – گوی استیل – دو سر زانوی استیل – یک سر زانوی بغل دیواری استیل  – یک سر لوله استیل – نعلبکی ورقی – زانو 16 سربی – پایه گوی استیل قیفی – پایه گوی تخت نمایشگاهی – دیوار کوب 304 (کف کوب) – قالپاق حفاظ بانکی 304 – درپوش استیل 304 – چاکدار ناخنی 38 استیل – ناخنی سربی – مهره گیر 38 آبکاری – مهره گیر 38 مشکی – چاکدار سربی برنجی – حلقه 16 پرسی 304 -201 – رابط تو لوله ای – دیوار کوب پیچ مخفی – سه راهی جوشی استیل – زانو جوشی استیل – تخم مرغی استیل 304 – دو سر گلابی استیل – گلدانی قلم رو – جاقفلی نازک و ضخیم – لولا استیل – زانوی دو سر پروفیل 40*40 – سراهی سربی T – چهار راهی سربی کنجی – چهار راه سربی بعلاوه –رینگی سربی – زانو فیتینگی استیل – زانو جوشی استیل – پایه مینیاتوری – پایه پیچ توپی دار – پایه پیچ باز – پایه دو سر گلابی (خراطی ) – پایه کلاسیک استیل – پایه 74 سانتی 3 سوراخ – دیوارکوب 40*40 – النگویی – نصب از بغل – نصب از بغل جوشی – قالپاق 40*40 – درپوش 40*40 – لوله استیل – ورق استیل

 

برای خرید ورق استیل ۳۰۴ و اطلاع از قیمت ورق استیل ۳۰۴ با کارشناسان استیل رزاقی تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *